Groot-Brittannië is nog helemaal niet klaar om met andere landen te gaan handelen als het de EU verlaat. Dat stelt Michael Sippitt, een van de meest prominente arbeidsrechtadvocaten uit Londen, tegen Business Insider.
Voorstanders van een Brexit stelt dat het verlaten van de EU kansen schept om nieuwe handelsverdragen te sluiten met landen over de hele wereld. De Britse premier Theresa May schetste al een beeld van Groot-Brittannië als een ‘groot internationaal handelsland’.
Maar als de Britten uit de interne markt van de EU stappen, betekent dat een flinke tik – de EU is de grootste exportmarkt van Groot-Brittannië. Het zal dan veel nieuwe handelsverdragen moeten sluiten.
Maar de Britten zijn er nog helemaal niet klaar voor om die uitdaging aan te gaan, stelt advocaat Sippitt van het Londense advocatenkantoor Clarkslegal. Hij stelt dat er een kloof bestaat tussen de ambities van de overheid, en waartoe het land daadwerkelijk in staat is.
Overheid moet helpen
“Politici zijn enthousiast over samenwerken met de rest van de wereld, en het bevorderen van internationale handel. Maar dat is een grote uitdaging voor bedrijven die niet gewend zijn om in deze markten handel te drijven. Dat is waar de kloof ontstaat tussen de ambities in de politiek en wat er daadwerkelijk bereikt kan worden. Het kost heel veel tijd, en zal niet gemakkelijk gaan.”
"Handel drijven met landen die verder weg liggen en die we niet kennen is veel moeilijker dan met de markten die we door en door kennen. Veel midden- en kleinbedrijven zullen veel belang hebben om nieuwe markten te openen, maar ze hebben de ervaring niet. Ze zullen voor een enorme uitdaging komen te staan, en zullen meer hulp nodig hebben om er een succes van te maken."
Om deze problemen aan te pakken, zou May de bedrijven moeten voorbereiden op het betreden van nieuwe markten, vindt Sippitt. "Er zijn veel multinationals die gewend zijn om over de hele wereld handel te drijven, maar de meeste mensen werken in MKB-bedrijven waar die ervaring juist ontbreekt. Zij zullen meer kennis moeten krijgen over hoe zij in andere markten moeten handelen. Dat zal uiteindelijk bepalen hoe snel we succes kunnen boeken."